episodefilm

اشتراک گذاشته شده با :

ساخت فیلم مستند

فیلمبرداری مستند
فیلمبرداری مستند

فیلمبرداری مستند

به نظرتان یک فیلمبردار مستند باید چه دانایی ها و مهارت هایی برای رسیدن به شکل مطلوب حضور و اجرا داشته باشد؟

در درجه اول فیلمبردار مستند باید عاشق سینما و کارش باشد و درک کاملی از زیبایی شناسی ، ترکی ببندی ، اندازه نما ، نور و تمام مسائل فنی و حتی صدا داشته باشد. با تکنولوژی روز خودش را آپدیت کند و همیشه پویا باشد. در سینمای مستند بیشتر اوقات کارگردان نه مانیتور دارد و نه فرصت انتخاب لنز ، پس فیلمبردار باید چشم دوم کارگردان باشد. چون تصمیم های درست در لحظه ممکن است سرنوشت فیلم را عوض کند و بالعکس تصمیم اشتباه ضربه بزرگ و غیر قابل جبرانی به فیلم وارد کند.

فیلمبرداری مستند معمولا در رسانه ها مورد توجه قرار نمیگیرد. به نظرتان علت چیست؟

دلیل عمده دیده نشدن فیلمبردار در سینمای مستند اغلب عدم حضور فیلمبردار حرفه ای در بخش داوری جشنواره هاست و این دیده نشدن کار و عملکرد مثبت عوامل فنی باعث شده است که اکثر فیلمبردارهای مستند به جای پویا بودن در زمینه حرف های خود به کارگردانی کردن فکر کنند و این بی توجهی واقعا باعث بی انگیزگی شده است. برای ایجاد فضایی همدلی در جلوی دوربین باید آدم های فضای پشت دوربین ، صمیمی و همدل باشند.

حتما باید فیلم مستند را به دو زبان دیگر غیر از زبان اصلی ترجمه کرد ،یا از مترجم هایی همزمان هنگام نمایش فیلم استفاد کنید. برای بیشتر دیده شدن فیلم بهتر است آن را به جشنواره ها و فستیوال ها بفرستین ون کته دیگر اینکه اگر هدف شما رفتن به جشنواره های بین المللی برای برنده شدن هست دقت کنید موضوعی را انتخاب کنبد که مشاهب آن در جشنواره نباشد.

 

مطالب بیشتر: فیمسازی مستند    فیلمبرداری سمینار    تیزر تلویزیونی

 

فیلمبرداری مستند

بعد از نمایش فیلمتان ،بازخوردهای مختلفی از دیدگاه های متفاوت دریافت خواهی کرد که حتی ممکنه مفنی و ناراحت کننده باشند که این موضوع نباید روی شما اثر منفی بگذارد بلکه از نظرات باید در بهبود کارهای بعدی استفاده شود. هدف شما اینست که تماشاچیانتان ، فیلمتان را ببینند و مورد پسندشان باشد، برای رسیدن به این مهم باید بدانید که تماشاچی به چه چیزی علاقه بیشتری دارد. همیشه مدنظر داشته باشید که مخاطبان تحمل کم و توقع زیاد دارند.

نکته دیگری که در فیلمبرداری مستند وجود دارد این است که فیلمبردار باید همه چیز را در برنامه خود بگنجاند و برداشت های کمتری برای یک صحنه داشته باشد که این امر نتیجه مطلوب تر و به مستند نزدیکتر خواهد بود.

و در آخر زمانیکه فیلمبردار رکورد را شروع می کند باید خود فیلمبردار و اطرافیان تا حد امکان از صحبت کردن بپرهیزند چون دوربین وسیله هوشمند نیست که فقط صدای سوژه مدنظر را ضبط کند بلکه همه صداهایی که در اطراف وجود دارند نیز ضبط می شوند. اگر به این موضوع توجه لازم را داشته باشید دیگر احتیاجی به ادیت های با زمان های طولانی یا صدا گذاری های استودیویی نخواهید داشت.

منبع: http://episodefilm.com/فیلمبرداری-مستند/

episodefilm.com
تعریف ما از فیلم مستند چیست

تعریف ما از فیلم مستند چیست ؟

در اینجا قصد داریم تا به ساده ترین راه ممکن فیلم مستند را برای شما شرح دهیم .
به فیلمی مستند گفته می شود که از لحاظ توصیف فیلم با فیلم های دیگر تفاوت داشته باشد .
فیلم مستند را می توان به عنوان یک تکنیک فیلمسازی ، یک سنت سینمایی و شیوه ای از تقابل با مخاطب که همیشه در حال تحول است و هیچ مرزبندی ندارد تعریف کرد .
از چیزهایی که سبک مستند را از دیگر سبک های سینمایی جدا می کند می توان به نقطه نظر هنری ، نوع بیان پیام ، مطالب اخلاقی و ایدئولوژیک اشاره کرد .
فیلم های مستند با هدف تغییر در جهان شناسی مخاطب ، تغییر دیدگاه و حتی سبک زندگی در مخاطبان ساخته می شود .
ایده برای ساخت فیلم مستند نا محدود است به طوریکه شما می توانید در همه ی زمینه ها کار کنید . به طور مثال می توانید در مورد سیاست ، جغرافیای کشورها ، تاریخ ، حیات وحش ، سبک زندگی ، وضعیت معیشتی ، بهران های زیست محیطی ، حیات وحش و هزاران موضوع دیگر که دغدغه ی بشر است می توانید فیلم بسازید.
اصل اول کارگردانی مستند بی طرفی کارگردان نسبت به سوژه است . برای فیلمسازی مستند باید حقایق را آنگونه که هست به تصویر کشید هر چند این کار بسیار سخت و دشوار است و شاید مشکلات بسیار زیادی برای شما به وجود بیایید.
ما در کشورهایی که در آن ها آزادی مطبوعاتی کمتری وجود دارد شاهد به زندان افتادن صدها مستند ساز به زندان های سیاسی هستیم.

 

 مطالب بیشتر: فیلمبرداری مستند   تدوین فیلم مستند   سینمای هند

 

به فیلم مستندی می توان فیلم خوبی گفت که بیشترین حقیقت را در خود جا داده است.
حقایق را آنگونه که است به تصویر بکشیم حتی ممکن است اینها با عقاید و ایدئولوژیگ مستند ساز تفاوت داشته باشد لذا در مقابل دیدگاه کلی و چشم انداز کار در فیلمسازی مستند همین است.
یک اصل در مستند سازی بسیار مهم است و آن این است که موفقیت هر فیلم و فیلمسازی را مخاطبان آن مشخص می نمایند .هر چه قدر که فیلم بتواند با مخاطب خود همزاد پنداری و نزدیکی بیشتری داشته باشد آن فیلم موفق تر است . در این جا قصد داریم شما رو با زیربا تعدادی از زیر شاخه هایی از ژانر مستند آشنا کنیم .

تعریف ما از فیلم مستند چیست

تعریف ما از فیلم مستند چیست

مستند واقعی یا واقع گرا

مستند واقعی یا واقع گرا اولین نوع فیلمسازی و اولین تجربه ها و سیاه مشق ها در هنر هفتم بود .  در این نوع مستند روایت و داستان می تواند جنبه باز سازی شده داشته باشد. با توجه به این مهم که بازسازی باید از متن....

ادامه در سایت اپیزود فیلم =>> تعریف ما از فیلم مستند چیست ؟

episodefilm.com
فیلمسازی مستند

فیلمسازی مستند

در این بخش با زبان ساده میخوام بگم همه فیلم ها مستند هستند(به غیر از فیلمهایی که با استفاده از رایانه و جلوه های رایانه ای ساخته میشن) چون همشون واقعیاتی رو که جلو دوربین اتفاق میوفته رو ضبط میکنن.

اما به نظر من فرقی که فیلم مستند ( یا اون چیزی که به عنوان فیلم مستند میشناسیم ) با انواع داستانی میکنه اینکه توی فیلم های داستانی شخصیت ، حوادث ، مکان ها بازسازی میشن که داستان رو به پیش ببرن ولی توی مستند سوژه  است که بیننده رو تا آخر با خودش همراه میکنه.

برای ساخت فیلم مستند به چه چیزی نیاز داریم؟

شما از لحظه ای که دوربین رو برای ثبت تصاویر در دست میگیرید در واقع به نوعی وارد دنیای اعجاب انگیز سینما میشید حال اگر حرفی برای گفتن داشته باشید و شیوه ای برای بیان حرفهاتون پیدا کنین اونوقته که میتونین عمر هنریتون توی این عرصه بیشتر کنین و بیننده های پرو پا قرصی هم برای خودتون پیدا کنین.

فیلمسازی مستند

فیلمسازی مستند

دوربین مناسب برای فیلمسازی

۱) دوربین باید حداقل کیفیت قابل پخش رو داشته باشه.

۲) دوربین باید امکان انتخاب های دستی رو برای وایت بالانس و فوکوس ودیافراگم داشته باشد.

۳) دوربین باید امکان نصب لنز های الحاقی فیلتر های مختلف و پروژکتور رو داشته باشه.

۴) فیش مناسب برای وصل میکروفون و هدفون رو داشته باشه.

طول مدت یک صحنه مساله ای مهم در موقع تصویربرداری به شمار میره.

مثلا یک لانگ شات یا تمام نما که توی اون عده زیادی باید نشون داده بشن نیاز به نمایش طولانی تری داره تا یک نمای درشت که اون چای خوردن یک نفرو میبینیم.

از قبل دونستن مدت نماهایی که در فیلم نهایی که ازشون استفاده میشه سبب صرفه جویی توی فیلم گرفته شده و زمان تلف شده میشه.

پس صحنه ها باید چه طولی داشته باشن؟

میشه حساب کرد که یک نمای درشت مثلا ۵-۲ ثانیه براش کافیه و یه نمای لانگ شات یا تمام نما ۱۲-۱۰ ثانیه وقت میخواد که دیده بشه.نباید زیاد فیلم گرفت. اطراف یه موضوع گشتن و نماهای متعدد کرفتن بهتره تا برداشتن یه نمای طولانی از یک زایه که بیننده را کسل میکنه و اطلاعات جدید به اون نمیده.

 

مطالب بیشتر:  فیلمسازی صنعتی   فیلمبرداری هوایی   تیزر تبلیغاتی

 

فیلمسازی مستند

فیلمسازی مستند

اصول هنری مونتاژ فیلم چه هستند؟

اول باید تمامی فیلم هایی که گرفته شده اند بازبینی شوند و رمان پلانهایی که میخواهید از آنها در فیلم استفاده شود بر  روی کاغذ یادداشت شود به این ورق شات لیست یا لیست پلانها میگویند. به این ترتیب زمان مونتاژ فیلم دچار سردرگمی نمیشویم.بازدید مکرر فیلم این امکان را میدهد تا قبل از آغاز کار برای پیوند نهایی آنچه زائد درآورده شود. نماهای پرتو دیده و کم نور یا ناواضح  – نماهای تکان خورده در آورده شود و کلا هرچه که به فیلم صدمه میزنه باید دور زده شه.

انواع مختلفی از فیلم های مستند که در موسسه اپیزود فیلم ساخته میشود بدین صورت میباشد:

مستند تبلیغاتی

مستند صنعتی

مستند خبری

مستند علمی

مستند تاریخی 

مستند اجتماعی