episodefilm

اشتراک گذاشته شده با :

آموزش فیلمبرداری

episodefilm.com
آموزش فیلمبرداری تبلیغاتی

آموزش فیلمبرداری تبلیغاتی

در این مقاله می خواهیم پنج نکته برای آموزش فیلمبرداری تبلیغاتی بیان کنیم تا با انجام آن ها قبل از چاپ ، نسخه نهایی تصاویر را ثبت نمایید .
فیلمبرداری تبلیغاتی یکی از ابزار های مناسب برای بازاریابی ، تبلیغات و تجارت به حساب می آید و با شناختن کارهای خود می توانند مانند دیگر هنرمندان ، طرفداران خود را داشته باشند و از حمایت آن ها برخوردار شوند .

عجله نکنید

همیشه مطمئن شوید که اطلاعات بر روی تصویر دقیق است .
اگر شما تصمیم گرفته اید اطلاعات را بر روی تصویر جا به جا نمایید باید دقت داشته باشید در این جا به جایی از اطلاعات آن چیزی کم نشود .
برای ساخت بروشور و فیلم های تبلیغاتی بهتر است حداقل سه نفر راجع به نتیجه نهایی نظر دهد تا صحت نوشته ها و آدرس های موجود را تایید کنند ، توجه داشته باشید برای رسیدن به نتیجه نهایی ، هرگز عجله نکنید . بیشتر در آن زمینه صبر به خرج دهید ، به همان نسبت در هزینه و زمان صرفه جویی می شود .

رنگ فیلم

یکی دیگر از نکات آموزش فیلمبرداری تبلیغاتی رنگ فیلم تبلیغاتی است ، فیلم به شکل سیاه و سفید و یا رنگی ، معمولا یکی از موارد حساس در فیلم تبلیغاتی به شمار می رود . معمولا در فیلم هایی که قرار است تم کلاسیک داشته باشد ، فیلم ها را به شکل سیاه و سفید انتخاب می کنند ، باور موجود بین تمام افراد این است که برای تبلیغات با تم مدرن و محصولات جدید امروزی بهتر است که فیلم ها رنگی باشد ، هنگامی که شما می خواهید برای موضوعی فیلم تبلیغاتی تهیه نمایید چندان مطمئن نیستید که فیلم رنگی باشد یا سیاه و سفید .
بهتر است در این زمینه نظر دوستان و اعضای خانواده را بپرسید .
معمولا این افراد با توجه به حسی که راجع به محصول دارند ، به خوبی می توانند شما را در انتخاب رنگ فیلم راهنمایی نمایند .

آموزش فیلمبرداری تبلیغاتی

جلب مشتری

از دیگر نکات آموزش فیلمبرداری تبلیغاتی ، جلب مشتری است .
نکته مهم برای جلب مشتری این است که بر روی دیوار دفتر خود ، فیلم هایی از نمونه کارهای خوب خود قرار دهید ، این فیلم ها به مدت ۱۰ سال است که بر روی دیوار ثابت شده اند . برای اینکه بتوانید مشتری های خود را تحت تاثیر قرار دهید ، بهتر است فیلم های خود را در زمینه های مختلف تهیه نمایید .
مانند: فیلمبرداری از مدل مو، لباس، جواهرات، غذا و …
فیلم های موجود را هر ۶ ماه با فیلم های جدید تعویض نمایید .
مشتری های شما که برای پیشنهاد کار به دفتر شما می آیند ، با دیدن فیلم های جدید نسبت به انتخاب خود مطمئن تر می شوند همچنین با گذشت زمان و کسب تجربه بیشتر، فیلم های شما دارای سبک جدید شده . مشتری ها با دیدن سبک های جدید در فیلمبرداری به کار شما بیشتر ایمان پیدا می کنند . علاوه بر وجود فیلم های جدید از کار خود ، بهتر است که یک نام تجاری مناسب و عالی برای شرکت در نظر بگیرید .
یک نام خوب در جلب نظر افرادی که شناخت چندانی راجع به شما ندارند ، بسیار موثر است . ارائه خدمات عالی و قیمت مناسب می تواند شرکت شما را در صدر شرکت های موجود قرار دهد .

دقت

آخرین نکته از پنج نکته برای آموزش فیلمبرداری تبلیغاتی ، دقت بالا است .
توجه داشته باشید تصاویری که ثبت می کنید ، بازتابی از خود شما است ، مانند نوازنده گیتار که با نواختن گیتار می تواند حس و حال درونی خود را نشان می دهد .
در زمینه فیلمبرداری ، مخصوصا فیلمبرداری تبلیغاتی ، هر چه دقت شما بیشتر باشد فیلم خروجی و نهایی بهتر وزیباتر و در نتیجه نمونه کار قوی تری خواهد بود.
برای کار جدی باشید و وقت هزینه کنید ، به همان نسبت کار شما بهتر خواهد شد . ارائه کار مناسب منجر به جلب نظر افراد و داشتن پیشنهادهای بهتر کاری می شود.

آموزش فیلمبرداری بخش چهارم
آموزش فیلمبرداری بخش چهارم

آموزش فیلمبرداری بخش چهارم

چگونه با دوربین های حرفه ای فیلمبرداری کنیم؟

تصویربرداری با دوربین های حرفه ای ، کیفیت تصویر بهتری به دست می دهد اما به دلیل حجیم بودن ، سرعت در کار را کم می کند. اگر قصد فیلمبرداری با دوربین های حرفه ای ( که متدوال ترین آنها برای تلویزیون، دوربین های Z1 ، Z7 و DSR هستند ) یا تصویربرداری حرفه ای با دوربین های حرفه ای تر خانگی دارید ، به این نکات توجه کنید:

الف) استفاده از سه پایه ، حرکات زاید دوربین را کم می کند و در ن تیجه تصویر بهتری به دست می آید .

برای استفاده از سه پایه این نکات رو به خاطر بسپارید:

( اول ) سه پایه ها معمولا تاشو هستند. وقتی بازوهای سه پایه را باز کردید، از محکم بودن گیره های نگه دارنده، مطمئن شوید. در غیر اینصورت بعد از قرار دادن دوربین ،  ممکن است سه پایه از تنظیم خارج شود .

( دوم ) که در پایین دسته ی متحرک سه پایه است دقت کنید. این  «تراز حباب داری»   بعد از محکم کردن گیره ها، به تراز به منظور اطمینان از افقی بودن دوربین با سطح زمین تعبیه شده است، یعنی سه پایه درست بر روی سطح نیست. حباب درون تراز باید در وسط دایره مرکزی و نه «کج» زمین قرار گرفته و به اصطلاح دوربین بر روی آن در خارج از آن قرار گرفته باشد. اگر حباب بیرون دایره است، با جا به جا کردن طول پایه ها ، آن را به وسط دایره مرکزی هدایت کنید .

( سوم ) دسته سه پایه برای جا به جا کردن دوربین (Pan-tilit) است. پس از انجام حرکت در هنگام تصویربرداری ، می توانید با چرخاندن سر دسته ، آن را در جای خود قفل کنید و مانع حرکت ناخواسته ی آن بشوید.

ب) فیلمبرداری

  • مطمئن باشید به اندازه ی کافی نوار یا حافظه برای فیلمبرداری در اختیار دارید. از چند بار ضبط کردن بر روی یک نوار خودداری کنید. باطری دوربین را نیز کنترل کنید. فراموش نکنید که در فیلمبرداری با دوربین های حرفه ای ، به میکروفون های External ، مانند میکروفون های یخه ای نیز نیاز دارید .
  • پیش از آغاز به ضبط، براساس میزان نور محیط، باید White Balance دوربین را تنظیم کنید. برای این کار معمولا دکمه ای به همین نام روی بدنه ی دوربین وجود دارد، در غیر اینصورت آن را در تنظیمات دوربین خود پیدا کنید. در نقطه ای روشن ، یک کاغذ سفید را مقابل دوربین ( در فاصله دو متری ) قرار دهید و دکمه ی White Balance را فشار دهید.
  • بهتر است دوربین را از Auto Focus خارج کنید و Focus را دستی انجام دهید. برای اینکار بهتر است معیار ، وضوح تصویر در دوربین نقطه (نقطه بی نهایت) باشد. بایستید و دوربین را به سمت کفش های تان بگیرید، Focus را بر روی کفش هایتان تنظیم کنید تا شفاف ترین تصویر را ببینید. حالا دوربین در نقطه ی بی نهایت تنظیم شده است.
  • اگر می خواهید مصاحبه ای انجام دهید، مصاحبه شونده را مقابل دوربین بنشانید و خود نیز کنار دوربین بنشینید. از مصاحبه شونده بخواهید شما و نه دوربین را نگاه کند. تصویر را به گونه ای تنظیم کنید، که فرد مصاحبه شونده در گوشه ای از تصویر باشد. اگر شما در سمت چپ دوربین نشسته اید و مصاحبه شونده شما را نگاه می کند، دوربین را به گونه ای تنظیم کنید که مصاحبه شونده در گوشه ی سمت راست باشد و در سمت چپ داشته باشد «خط دید»  تصویر فضای خالی یا اصطلاحا  «خط دید»  داشته باشد .
  • پس از آنکه سوال ها را پرسیدید و مصاحبه شونده پاسخ گفت، می توانید خود نیز مقابل دوربین بنشینید و سوالهای تان را بپرسید، به این ترتیب، با تدوین می توانید هم خود در تصویر باشید هم مصاحبه شونده. برای اینکار یک نکته را به خاطر بسپارید، هیچ تغییری در جهت دوربین ندهید. دوربین را درست کنار مصاحبه شونده ، در جهتی قرار دهید، که کنار شما بود. یعنی اگر در هنگام مصاحبه دوربین در سمت چپ شما مقابل مصاحبه شونده بود، در هنگام ضبط پرسش ها نیز باید همانجا، در سمت چپ مصاحبه شونده ، قرار بگیرد. در غیر اینصورت خط افق را رد کرده اید (Croos the Line).
  • پس از پایان مصاحبه ، از مصاحبه شونده بخواهید به صحبت کردن ادامه بدهد. از حرکات دست یا چشم مصاحبه شونده، بدون دیده شدن لب هایش فیلم بگیرید. می توانید از فاصله دور هم از او فیلمبرداری کنید . به این تصاویر Cut away می گویند و در تدوین تصویر ، کمک بسیاری می کنند .
  • پس از پایان کار ، نوار را از دوربین در بیاورید و حتما آن را قفل کنید تا امکان ضبط کردن دوباره بر روی آن وجود نداشته باشد.
  • به یاد داشته باشید در طول مصاحبه بهتر است، با گوشی ، به صدای مصاحبه شونده گوش کنید تا اگر اختلالی در میکروفون یا ضبط صدا پیش آمد، به سرعت متوجه شده و آن را اصلاح کنید .
  • می توانید در طول مصاحبه شات های متفاوتی ضبط کنید . برای اینکار می توانید پس از پاسخ هر سوال ، زوم دوربین را عوض کنید و شات های بسته یا بازتری را فیلمبرداری کنید. در این کار افراط نکنید . پیشرفت در تصویربرداری، در نتیجه تکرار و تمرین حاصل می شود. باید مدام فیلم بگیرید و نتیجه کار خود را با تصاویر حرفه ای (مثلا تصاویری که از تلویزیون پخش می شود) مقایسه کنید. توجه داشته باشید رعایت نکات « حتی زمانی که با دوربین های آماتوری فیلم برداری می کنید، باعث می شود محصول » فیلمبرداری حرفه ای شما حرفه ای تر به نظر برسد.

 

مطالب بیشتر:آموزش فیلمبرداری بخش سوم  

آموزش فیلمبرداری بخش چهارم

آموزش فیلمبرداری بخش چهارم

چگونه برای گزارش فیلم بگیریم؟

این سوال را می توان اینگونه نیز مطرح کرد: چگونه فیلم بگیریم که مطلب به درستی ادا شود .

الف) اگر سوژه ای به ناگهان جلوی تان ظاهر می شود و می خواهید بدون برنامه ریزی قبلی فیلم بگیرید این نکات را به یاد داشته باشید

( اول ) آن، چند جمله را در ذهن تان مرتب کنید تا در هنگام ضبط  «حس» برای سرعت در تهیه گزارش و حفظ تصویر ، آن را توضیح دهید. برای این کار به محض شروع فیلمبرداری ، صحبت کردن و گزارش دادن را شروع نکنید. دست کم چند ثانیه را در سکوت فیلمبرداری کنید و سپس شروع به صحبت کردن کنید و پس از پایان نیز چند ثانیه در سکوت فیلمبرداری کنید .

( دوم ) لازم نیست چیزی که در تصویر مشخص است، توضیح دهید ( توضیح واضح) از نکاتی بگویید که بیننده نمی بیند یا ممکن است به آن توجه نکند. تحلیل کنید و دیدگاه خودتان را مطرح کنید. مثلا در تهران زندگی می کنید و قیمت برابری ارز با ریال ایران بالا رفته است. دولت می گوید وارد عمل شده و قیمت ارز را به حالت معمول پایین آورده است. در عبور از خیابان فردوسی تهران ، عمده ترین مرکز تجمع صرافی ها ، متوجه می شوید ، نه تنها قیمت ارز پایین نیامده ، که حتی بسیاری از صرافی ها و مراکز فروش ارز ، به دلیل نوسان قیمت و امکان بالاتر رفتن نرخ برابری ارز با ریال ، موقتا تعطیل هستند. دوربین موبایل خود را روی تابلوی قیمت های یکی از صرافیها که هنوز هست روشن می کنید، چند لحظه سکوت و گزارش کردن را شروع می کنید. اولین جمله ای که به این را که بیننده می بیند. جمله ی بهتر برای شروع .«؟ این تابلوی صرافی است » ؟ ذهنتان می رسد چیست گزارش کدام است؟

دولت ایران گفته نرخ برابری ارز را با ریال ، کاهش داده… الان در کنار یک مغازه صرافی هستم، همونطور که در تابلو اش می بینید، نرخ ارزها تغییری با روزهای بحرانی نکرده. تنها چیزی که تغییر کرده ( چرخش دوربین از روی تابلو به سمت خیابان برای نشان دادن مغازه های صرافی تعطیل)، این است که صراف ها و فروشندگان ارز آزاد
به دلیل نوسان قیمت و بی ثباتی بازار ، مغازه ها را بسته اند و ممکن است همین بحران را تشدید کند… (چند لحظه سکوت ، دوربین خاموش).

 

مطالب بیشتر:فیلمبرداری هوایی  موشن گرافیک چیست؟  تیزر موشن گرافیک

آموزش فیلمبرداری بخش چهارم

( سوم ) در مواردی که ناگهان با سوژه ای برای فیلمبرداری مواجه می شوید و می خواهید به سرعت آن را ضبط و پخش کنید، بهتر است، کل محتوا را در یکبار فیلمبرداری جای بدهید. مانند مثال بالا . دیگر لازم نیست که یک بار از تابلوی فروش ارز فیلم بگیرید ، یکبار از مغازه های بسته و بعد آنها را تدوین کنید . در این مورد سرعت و چکیده بودن مطلب شرط است .

( چهارم ) اگر مجبور هستید درمورد مطالب مختلف، با تصاویر مختلف گزارش کنید، همواره به فکر ارتباط تصاویر و مطالب هر بخش باشید . مثلا اگر می خواهید قیمت ارز را در دو شات مجزا ضبط کنید و از تابلوی نرخ ها شروع کنید، جملات را به گونه ای تنظیم کنید که از شات اول به دوم ، مرتبط باشند .

( پنجم ) از حرکات زاید دست یا Zoom کردن های افراطی خودداری کنید. هر چقدر تصویرتان ساده تر باشد، گویاتر است .

( ششم ) هیچ نکته ای را از قلم نیاندازید. اگر مجبور به ضبط مخفیانه شدید در گزارش تان همین نکته را نیز بگنجانید ، یعنی بگویید: به دلیل اینکه پلیس زیاد است، مجبور به ضبط مخفیانه هستید و شاید لرزش دستانتان زیاد باشد همین نکته «ارزش افزوده » گزارش شما می شود ، نسبت به دیگران .

آموزش فیلمبرداری بخش چهارم

آموزش فیلمبرداری بخش چهارم

ب) وقتی از قبل می دانید از چه می خواهید فیلم بگیرید

( اول ) با برنامه ریزی به فیلمبرداری بروید. برنامه ریزی برای فیلمبرداری یعنی اینکه ساختار و جزئیات کارتان را بدانید و روی کاغذ نوشته باشید .

( دوم ) بر روی یک کاغذ ، جدولی با دو ستون و چند ردیف رسم کنید. یکی از ستون ها شرح تصویری است که می خواهید بگیرید و ستون دیگر متن گزارش یا دلیل تصویربرداری است.

( سوم ) از تصویربرداری زائد خودداری کنید. هر چقدر خلاصه تر و با برنامه تر فیلم بگیرید، عملیات تدوین آسان تر خواهد بود.

( چهارم ) بسیاری از گزارشگرها ، اگر فرصت برنامه ریزی پیش از تولید را داشته باشند، پیش از تهیه ی گزارش ، یک بار به ...

ادامه در سایت اپیزود فیلم =>> episodefilm

آموزش کامل فیلمبرداری بخش سوم
آموزش کامل فیلمبرداری بخش سوم

آموزش کامل فیلمبرداری بخش سوم

انواع سه پایه 

  1.  استاندارد : این سه پایه مخصوص ضبط فیلم های حرفه ای می باشد.
  2.  سه پایه معمولی : این سه پایه از جنس آلمینیوم با پایه های کشویی قابل تنظیم در اندازه های مختلف است .
  3.  سه پایه باز : این سه پایه دارای قابلیت تنظیم سریع و گشودگی تا زاویه ی ۱۸۱ درجه می باشد .
  4.  سه پایه متحرک : به هنگام فیلمبرداری وضعیت دوربین بطور پیوسته تغییر می کند.در استودیو قالبا از سه پایه متحرک استفاده می شود چرا که تغییر وضعیت دوربین را بدون تکان دادن امکان پذیر می سازد. سه پایه متحرک بسیار شبیه سه پایه استاندارد است با این تفاوت که سه چرخ جهت جا به جایی به پایه های آن نصب شده است . سه پایه متحرک بطور گسترده ای در صنعت سینمای اروپا و استودیو های تلویزیونی استفاده می شود .

کلاپربرد ( کلاکت یا clapper board )

در آغاز هر برداشت یک کلاکت در مقابل دوربین قرار می گیرد تا اطلاعات زیر را ثبت نماید:
الف : شماره صحته و برداشت.
ب : فضای باز (خارجی ) یا فضای بسته (داخلی)
ج : تاریخ
د : شماره صدابرداری
ز : نام فیلم
و : نام کارگردان
ی : نام مدیر فیلمبرداری
در بالا یا پایین کلاپربرد قسمت لولا شده ای قرار دارد که می تواند برای ایجاد یک صدای بلند( موسوم به crack ) سریعا باز و بسته شود این عمل نقطه شروعی برای سینک صدا با تصویر ایجاد می کند.

پایه ستونی: پایه های ستونی از مهمترین وسایل مورد نیاز دوربینهای بزرگ استودیویی است . ستون بادی این پایه های بزرگ که با هوای فشرده کارمی کند . با چرخهایی که در زیر تنه سنگین آنها نصب شده ، این امکان را فراهم می آورد که حتی در زمان پخش یا ضبط برنامه بتوان ارتفاع دوربین را تغییر داد ، یا در نقطه معینی در محدوده حداقل تا حداکثر ارتفاع ثابت نگه داشت.

تراولینگ تراک : تراولینگ تراک یکی از مهمترین وسایل مورد استفاده فیلمبرداران است. گاهی لازم است دوربین به هنگام فیلمبرداری حرکت داده شود.
با حرکت تراولینگ، دوربین در طول یک خط مستقیم و در هر زاویه ای نسبت به موضوع، به طرف جلو رانده می شود. برای این منظور دوربین روی چهار چرخه ای که روی یک ریل حرکت می کند سوار می شود، این چهار چرخه را تراک می نامند.

دالی dolly : حرکت به جلو (doll in ) و حرکت به عقب ( dolly back ) است یعنی در این حرکت دوربین به سوژه نزدیک می شود یا از آن دور می شود برای این کار دوربین روی سه پایه متحرک ( بیشتر در استودیو ) یا ریل قرار می گیرد و بخاطر وسیله ای به نام دالی که دوربین را حرکت می دهد به این نام معروف شده است .

بوم : boom حرکت انتقالی دوربین در راستای عمودی است مثل زمانی که دوربین طول یک ساختمان را بالا میرود و به پشت بام می رسد .در این حرکت دوربین روی اهرم و یا مینی کرین نصب می شود.

لوما louma : وسیله ای برای کار کردن با دوربین از فاصله ای دور را که به وسیله کرین های معمولی غیر ممکن است، استفاده می شود.
لوما این امکان را به دوربین می دهد که از میان کوچکترین درها و پنچره ها عبور کند، یک موضوع و سوژه را روی یک پلکان تعقیب نماید، از حاشیه یک پرتگاه با شیب زیاد بالا برود، یک موضوع را داخل یک اتومبیل تعقیب کند و فیلمبرداری از برداشت های غیر ممکن در دریا و هوا را ممکن سازد.
لوما در واقع یک بازوی لوله ای فلزی است که روی یک دالی نصب می شود و یک دوربین سبک وزن در انتهای آن قرار می گیرد. این بازو می تواند ۳۶۱ درجه روی محور خود بچرخد.

جرثقیل  crane: وسیله پیچیده ای است که برای دوربین و فیلمبردار ، آزادی عمل و تحرک بیشتری را فراهم می سازد.

کرین ، در واقع ، شامل یک بازوی بلند ( احتمالا الاکنگی ) متوازن است که روی ستون مرکزی یک سکوی چرخدار نصب می گردد . این ترکیب به دوربین اجازه می دهد که در یک سر بازوی بلند آن قرار گیرد و از سطح زمین تا ارتفاع مثلا دو متری یا بیشتر بالا رود . امروزه شکل سبکتری از این جرثقیلها را روی پایه های ستونی یا مشابه آن قرار می دهند . در این حالت تمام قسمتهای دوربین از راه دور و از پشت بازوی جرثقیل هدایت و کنترل می شود. کرین بیشتر برای فیلمبرداری از صحنه های بزرگ و پر جمعیت و یا چشم اندازهای طبیعی به کار می رود.

 


آموزش کامل فیلمبرداری بخش سوم

آموزش کامل فیلمبرداری

فیلمبرداری دیجیتال در قالب های گوناگون

انواع ذخیره سازی ها از جمله فیلم برداری به شکل های گوناگون، در رسانه های مختلف و در قالب های مختلف صورت می گیرد. دلیل این امر نیز یکی امکانات فعلی و پیشرفت فناوری در آن زمینه هاست و دیگری نوع نیازهای بشر در امری خاص است. البته عوامل دیگری همچون قیمت ، اندازه، کیفیت اطمینان و … نیز در این مساله دخیل هستند .
در زمینه فیلمبرداری بخصوص فیلم برداری دیجیتال ، عوامل بسیاری در نوع فناوری ثبت و ذخیره سازی اطلاعات تصویری دخیل هستند. به عنوان مثال در فیلم برداری های حرفه ای کیفیت تصویر بر حجم دوربین و حتی قیمت ارجحیت دارد در حالی که در مصارف تفریحی و خانگی وزن، ابعاد و قیمت از اولویت های بالاتری برخوردارند و
پس از اینها مساله کیفیت مطرح می شود .
مسائل دیگری همچون مدت زمان فیلم برداری نیز در جای دیگر مطرح می شود. البته مهمترین خصوصیت فیلم های دیجیتال نسبت به آنالوگ آن است که در مرور زمان کیفیت خود را از دست نمی دهند و دیگر این که با امکانات امروزی، نقل و انتقال و تبدیل آنها از یک فرم به فرم دیگر به راحتی صورت می گیرد ویرایش آنها نیز بسیار ساده تر است . مهمترین شکل های فیلم برداری دیجیتال عبارتند از : Mini DV ، Digital8 ، Micro MV ، DVD ، دیسک سخت و حتی HD- DVD

چگونه با دوربین های آماتوری فیلمبرداری کنیم؟

پیشتر از معایب و مزایای فیلمبرداری با دوربین های آماتوری گفتیم. فهمیدیم ثبت کردن یک واقعه یا ایده با دوربین های آماتوری مانند موبایل، مزایایی دارد که معایب فیلمبرداری با این دوربین ها را پوشش می دهد. در این درس کوشش می شود با گوشزد کردن چند نکته، خطاهای رایج در فیلمبرداری های آماتوری را به حداقل برسانیم تا محصول نهایی بهترین کیفیت را داشته باشد .

قبل از شروع فیلمبرداری با دوربین های آماتوری ، این نکات را به یاد داشته باشید :

اول ) حافظه ی دوربین سیار یا موبایل خود را چک کنید . غیرحرفه ای ترین اتفاق در هنگام تصویربرداری ، تکمیل شدن ظرفیت حافظه دوربین است. بعد از چند بار فیلمبرداری و چک کردن حافظه دوربین ، به تجربه، می فهمید که دوربین شما، به ازای هر دقیقه فیلمبرداری ، چه حجم از حافظه را به خود اختصاص می دهد. براساس این تجربه، حافظه مورد نیاز را برای دوربین خود تهیه کنید. به یاد داشته باشید همیشه استفاده از بالاترین کارت حافظه، بهترین شیوه برای حصول اطمینان از داشتن ظرفیت کافی در هنگام فیلمبرداری نیست (ممکن است حافظه زیاد، باعث از کار افتادن دوربین بشود). نکته دیگر اینکه، از نگهداری فیلم هایی که پیشتر گرفته اید، بر
روی حافظه سیار دوربین خود، جدا خودداری کنید. این کار علاوه بر اشغال حافظه دوربین، ریسک کار را نیز زیاد می کند: مثلا اگر بر اثر حادثه ای ، دوربین خود را از دست بدهید، تمام فیلم ها را نیز از دست می دهید یا اگر دوربین خود را گم کنید، تمامی فیلم های خود را که ممکن است شامل فیلم های خصوصی و خانوادگی تان باشد را از دست بدهید. همواره در اولین فرصت پس از فیلمبرداری، فیلم ها را به کامپیوتر یا حافظه ی جانبی منتقل کنید و آنها را از روی دوربین پاک کنید .

دوم ) دوربین خود را پیش از حضور در صحنه یا بیرون رفتن از خانه، تنظیم کنید. مثلا با مراجعه به تنظیمات دوربین خود، آن را در بالاترین کیفیت ضبط قرار دهید. در حال حاضر دوربین موبایل ها قادرند تصاویر با اندازه ۶۴۱ و با سرعت ۳۱ فریم در ثانیه، تصویر بگیرند. همانطور که پیشتر نیز گفته شد، بهترین و کم حجم ترین *۴۸۱ فرمت، MP4 است.

آموزش کامل فیلمبرداری بخش سوم

آموزش کامل فیلمبرداری

سوم ) باطری دوربین خود را همواره پر و در حالت آماده باش نگه دارید.

  • shot: تصویر متحرکی است با یک موضوع .
  • Tilt: به حرکت دوربین به سمت بالا و پایین، تیلت می گویند .
  • Pan: به حرکت دوربین به سمت چپ و راست، پن می گویند.

حالا نوبت فیلمبرداری است. با دوربین های آماتوری ، حرفه ای فیلمبرداری کنید؛

اینگونه :
( اول ) در فیلمبرداری با دوربین های آماتوری ، مهم ترین نکته، توجه به حرکات دوربین است. چون دوربین های آماتوری ، عمدتا دوربین های کوچکی هستند، هرگونه حرکت سریع یا نا به جا، با شدت بیشتری در تصویر منعکس می شود. به یاد داشته باشید تصاویر با دوربینی که کمتر یا آرام تر حرکت کرده اند حرفه ای تر به نظر می رسند.
اگر می خواهید در هنگام فیلمبرداری دوربین خود را، برای نشان دادن تصاویر مختلف حرکت دهید این نکات را به یاد داشته باشید:

الف) عادت کنید هر شات شما دست کم ده ثانیه باشد. یعنی وقتی دوربین را بر روی سوژه ای روشن می کنید، بدون حرکت یا هر گونه تغییر شاتی، دست کم از آن ده ثانیه فیلم بگیرید و )اگر بیشتر نیاز نداشتید( شات را عوض کنید . غیرحرفه ای ترین شیوه ی فیلمبرداری این است که مدام شات را عوض کنید بدون آنکه از هر شات، مقدار کافی تصویر داشته باشید.

ب ) از Zoom کردن با دوربین ، تا آنجایی که ممکن است خودداری کنید. بهتر از Zoom کردن این است که پس از اینکه شات عریض تر را فیلمبرداری کردید، به محل واقعه ( سوژه ای که می خواستید روی آن زوم کنید ) نزدیک شوید و از نزدیک و به حالت عادی ( و نه Zoom شده)  از آن فیلم بگیرید. اگر احتمال خطر وجود دارد یا امکان تصویر برداری از نزدیک نیست، ابتدا یک شات عریض را فیلمبرداری کنید. سپس روی سوژه مورد نظر Zoom کنید و بدون حرکت دادن دست خود، برای مدت حداقل ده ثانیه، از سوژه مورد نظر فیلم بگیرید. اگر متوجه شدید شات Zoom شده، کیفیت مناسب ندارد، شاید لازم باشد روی آن صحبت کنید و توضیح بدهید که منظورتان از این تصویربرداری چیست. باز هم یادآوری می شود در هنگامی که از دوربین های کوچک استفاده می کنید و روی سوژه ای Zoom می کنید، لرزش دستان، راحت تر به تصویر منتقل می شود. دوربین را دو دستی بگیرید. اگر در شرایطی می خواهید از بالای سر فیلمبرداری کنید، دوربین را بالا برده و در صفحه نمایش آن کنترل کنید از چه فیلم می گیرید. لرزش دست در این حالت زیاد است .

( دوم ) در دوربین های آماتوری، معمولا میکروفون در درون دستگاه تعبیه شده است. با شناسایی محل قرار گرفتن میکروفون ، مواظب باشید آن را با دست خود نپوشانید. به یاد داشته باشید چون میکروفون بر روی دوربین سوار است ( و به سوژه نزدیک نیست ) ، ممکن است صدای شما را بهتر از صدای محیط ضبط کند، در نتیجه سر و صدا نکنید .

( سوم ) وقتی دوربین را به سمت سوژه روشن کردید، پیش از ضبط کردن، تصویر را درست نگاه کنید تا شفافیت کافی را داشته باشد. از آنجا که تنظیم تمرکز و شفافیت اکثر دوربین های آماتوری در حالت خودکار است (Auto Focus) شاید لازم باشد، در صورت مات بودن تصویر، یک بار دوربین را روشن و خاموش کنید. روش دیگر این است که معیارتان را، شفافیت تصویر در دورترین نقطه، قرار دهید .
برای اینکه به سیستم خودکار دوربین کمک کنید تا سریعتر فوکوس کند، دوربین را بدون حرکت به سمت کفش های خود (که نقطه بی نهایت تصویر حساب می شود) نگه دارید تا شفاف ترین تصویر را ببینید. حالا دوربین شما قادر است از دورترین نقاط نیز، تصویری شفاف ضبط کند.

( چهارم ) تا حد امکان به سوژه نزدیک شوید. گوشی یا دوربین کوچک خود را ثابت نگه دارید، حتی می توانید از نرده های خیابان، لبه ی پنجره یا حتی حاشیه ی دیوار به عنوان تکیه گاه استفاده کنید و از لرزش بیش از حد دوربین بکاهید .

آموزش کامل فیلمبرداری بخش سوم

آموزش کامل فیلمبرداری

( پنجم ) یک فیلم قابل قبول معمولا از مجموعه ای تصویر دور و نزدیک و خیلی نزدیک ساخته می شود. پس از اینکه از یک نمای ثابت سوژه مورد نظر را فیلمبرداری کردید، نماهای بسته یا نزدیکتر از حاشیه ی سوژه را نیز تهیه کنید .

( ششم ) تصویر کم نور، بی ارزش است. سعی کنید در بهترین نور فیلمبرداری کنید. اگر در نور روز فیلمبرداری می کنید، به گونه ای بایستید که نور خورشید پشت سر شما و دوربین باشد. اگر در محیط سربسته فیلمبرداری می کنید، منبع نور را پشت سر خود و دوربین بگذارید. مراقب باشید سایه ایجاد نکنید. اگر در شب فیلمبرداری می کنید، سوژه را به منبع نور نزدیک کنید. اگر منبع نوری در اختیار ندارید، از امکان فیلمبرداری در شب دوربین (Night Mode) که در دوربین های آماتوری نیز موجود است استفاده کنید. در این حالت تصویر شما سیاه و سفید ولی پرنور می شود .

( هفتم ) بهتر است هر شات را در یک فایل قرار دهید. یعنی دوربین را روشن کنید، یک شات تصویر بگیرید و تصویربرداری را متوقف کنید . بدین ترتیب، بر روی یک فایل، یک شات ضبط شده است. برای شات بعدی دوباره دکمه ی ضبط را بزنید و به همین ترتیب ضبط کنید. اینگونه، کار انتقال، تفکیک و مونتاژ ساده تر می شود .

( هشتم ) به یاد داشته باشید مزیت تصویری که ضبط می کنید، علاوه بر ثبت کردن واقعه، ثبت کردن واکنش تماشاچی ها نیز است. اگر مثلا از درگیری خیابانی پلیس و مردم، فیلم می گیرید، تصویر اعمال خشونت توسط پلیس مهم است، اما می توانید با چرخاندن دوربین به سمت مردم، واکنش آنها را نیز ثبت و ضبط کنید. در واقع به
یاد داشته باشید بسیاری از وقایع و حوادث تکراری هستند و تنها زمانی که با واکنش مردم در هم آمیخته می شوند، مفهوم جدیدی می گیرند .

 

مطالب بیشتر: فیلمبرداری مستند     فیلمبرداری سمینار     تدوین فیلم مستند

 آموزش کامل فیلمبرداری

( نهم ) در ضبط های مخفیانه، قرار دادن دوربین در کیف یا جیب و روشن نگه داشتنش ( به سمت سوژه ای نامعلوم یا بی ربط ) به گونه ای که صدا را ضبط کند، کارآمد است. معمولا جذابترین صحنه ها در فیلم های مستند ، متعلق به زمانی است که می دانید فیلمبردار آن را مخفیانه ضبط کرده است.

( دهم ) بعد از انتقال تصویرهایتان به کامپیوتر و پیش از شروع مونتاژ ، شاید بد نباشد تصاویر لرزان دوربین های آماتوری را کمی ثابت تر و قابل استفاده تر کنید. برای اینکار نرم افزارهای لرزه گیر مجانی وجود دارد که لرزش دستان را به حداقل می رسانند و تصویر را ویرایش می کنند. یکی از بهترین های آن را می توانید از اینجا دریافت کنید .

( یازدهم ) اگر در موقعیتی مجبور به فرار یا ترک ناگهانی صحنه شدید، در صورت امکان دوربین خود را روشن نگه دارید، ولو اینکه دوربین در جیب شما باشد. هیچ صحنه ای را از دست ندهید .

( دوازدهم ) خود و اطرافیان تان را به خطر نیاندازید. اگر از حادثه ای فیلم برداری می کنید که ممکن است بعدها باعث به دردسر افتادن شما شود، در فیلم برداری خود دقت کنید تا میزان خطرهای احتمالی را بیش از پیش کاهش بدهید. به عنوان مثال در فیلم برداری از چهره ها و یا علامات مشخصه دقت کنید .

( سیزدهم ) باز هم این نکته را به یاد داشته باشید، که هیچ سوژه ای را فدا نکنید. حتی اگر ثبت تصویر به قیمت زیر پا گذاشتن تمام قوانین بالا بود. تنها یک قانون را هیچ وقت زیر پا نگذارید : ریسک نکنید و جان خود را به خطر نیاندازید.

پایان بخش دوم مقاله آموزش کامل فیلمبرداری

سری مقالات آموزش کامل فیلمبرداری ادامه دارد …

منبع: http://episodefilm.com/آموزش-کامل-فیلمبرداری-بخش-سوم/

آموزش فیلمبرداری بخش دوم
آموزش فیلمبرداری بخش دوم

آموزش فیلمبرداری بخش دوم

حرکات اساسی دوربین فیلمبرداری

انواع حرکت های دوربین

حرکت های دوربین به طور کلی سه نوع است ۱- اپتیکی ۲ – انتقالی ۳- حرکت روی دست

۱ – اپتیکی

همان حرکت زوم این zoom in و زوم بک zoom back است. در حرکت اپتیکی دوربین در جای خود ثابت است و از طریق لنز زوم دوربین تصویر به عقب و جلو می رود .

زوم این ( ZOOM IN ) : حرکت جلو برنده در محدوده ی کادر که با تغییر فاصله ی کانونی در لنز میباشد. که تصویر از زاویه ای باز به کادری با زاویه دید محدود تر و فشرده تر تبدیل میشود.

زوم بک ( ZOOM BACK ) : حرکت عقب برنده در محدوده ی کادر است که با تغییر فاصله ی کانونی در لنز می باشد.و بر عکس حالت قبل جهت ایجاد هیجان بصری و دادن اطلاعات گسترده تری به بیننده است.

۲ انتقالی

حرکت انتقالی خود بر دو نوع است : ۱ – بر روی محور ثابت ۲- بر روی محور متحرک

  1.  حرکت در راستای محور عمودی tilt تیلت
  2.  حرکت در راستای محور افقی pan پن . پر کاربرد ترین محور ثابت سه پایه است زمانی که دوربین را به طرف بالا و پایین حرکت می دهیم عمل تیلت را انجام می دهیم و زمانی که دوربین به سمت چپ و راست حرکت کند به آن پن می گوییم .

پن بر چهار نوع دسته بندی می شود :

پن مروری : یعنی دوربین از نقطه ای شروع به حرکت کند و با سرعت ثابت به حرکت ادامه دهد و در نطقه پایانی ثابت شود این حرکت برای آشنایی بیننده با محیط کاربرد دارد مثل مرور کردن نمای ساختمان های یک شهر .
پن تعقیبی : در این حرکت سوژه به هر طرفی حرکت کند دوربین آن را همراهی و تعقیب خواهد کرد .
پن کنکاشی : در پن کنکاشی هر اتفاقی که برای بیننده مهم تر است دنبال میشود . مثلا در فوتبال توپ دنبال می شود ولی اگر خطایی اتفاق افتاد دوربین توپ را رها کرده روی بازیکن نگه می دارد و زمانی که داور سر برسد تصویر از بازیکن به داور منتقل می شود و به همین صورت…
سویچ پن : دوربین بین دو سوژه با سرعت پن را انجام می دهد به طوری که فاصله بین دو سوژه به خاطر سرعت دوربین محو و نا مشخص می شود مثل زمانی که بخواهیم از گفتگوی دو نفر با یک دوربین تصویر بگیریم

تیلت (Tilt ) : تیلت حرکت عمودی سر دوربین به طرف بالا یا پایین بر روی محور سه پایه است و در موارد ذیل بکار می رود:
به حرکت تیلت به بالا تیلت آپ ( Tilt up ) و حرکت تیلت به پایین تیلت دان ( Tilt Down ) گفته میشود.

  1.  نمایش ارتفاع یا عمق یک موضوع بزرگ همانند حرکت بر روی طبقات یک آسمان خراش یا نمایش تدریجی عمق یک دره
  2.  نشان دادن عظمت و بزرگی موضوع مثل حرکت ازروی دم تا سر فیل یک دایناسور
  3.  ارتباط بین اجزاء یک موضوع و یا ارتباط بین دو شیء
  4.  نمایش کلیت یک شیء یا نمایش جزئیات یک سوژه مثل حرکت از روی کفشهای یک انسان تا سر وی

آموزش فیلمبرداری بخش دوم
آموزش فیلمبرداری

حرکت انتقالی بر روی محور متحرک

دالی : dolly حرکت به طرف جلو (دالی این) و حرکت به طرف عقب (دالی بک) است یعنی در این حرکت دوربین به سوژه نزدیک می شود یا از آن دور می شود برای این کار دوربین روی سه پایه متحرک (بیشتر در استودیو) یا ریل قرار می گیرد و بخاطر وسیله ای به نام دالی که دوربین را حرکت می دهد به این نام معروف شده است .

تراولینگ : traveling حرکت در راستای افقی سوژه است مثل زمانی که شخصی در حال راه رفتن است و دوربین در کنارش آن را همراهی می کند و در سوژه های ثابت مثلا یک ساختمان می توان از سمت چپ به سمت راست آن یا برعکس تراولینگ را انجام داد .این حرکت هم نیازمند ریل است .

بوم : boom حرکت انتقالی دوربین در راستای عمودی است مثل زمانی که دوربین طول یک ساختمان را بالا میرود و به پشت بام می رسد .در این حرکت دوربین روی اهرم و یا مینی کرین نصب می شود .

ارک : arcing حرکت قوسی شکل و نیم دایره است یعنی دوربین دور سوژه می چرخد یا نیم دایره ای حرکت می کند چیزی مثل فیلم ماتریکس. در ایران بیشتر به همان تراونینگ معرفی می شود .

کرین آزاد : crine حرکت پویا و فعال به تمامی جهات که صحنه های جذابی خلق می کند و با وسیله ای به نام کرین که نوع کوچکش مینی کرین است انجام می شود.

 

مطالب بیشتر: آموزش جامع فیلمبرداری – بخش اول     فیلمبرداری صنعتی

۳ – حرکت روی دست

این حرکت ساده ، آسان و آماتوری امکان می دهد تا برای تصویربرداری سریع و خبری ، فیلمبردار یا تصویربردار آماده و مجهز باشد . در این حرکات باید مراقب تکانهای شدید دست و شانه و همچنین حرکات پاها که به راحتی به دوربین منتقل می شوند، بود .
از حرکت روی دست نباید برای راحتی کار استفاده کرد، باید دانست که بجز در موارد خاص نباید دوربین را از روی سه پایه باز کرد. حرکت روی دست می تواند تمام حرکات سه پایه و انتقالی را انجام دهد. بعلاوه می تواند نقطه دید بازیگران در حال حرکت و راه رفتن را تقلید کند. گاهی برای بهتر شدن این حرکت از وسیله ای بنام شولدر (shulder) یا دوشی استفاده میشد، ولی امروزه از وسیله دیگری بنام استدی کم (stady cam) که مجهز به یک مونیتور کوچک میباشد استفاده می شود که لرزش ها و تکانهای شدید بدن فیلمبردار توسط بازوهای متفاوتی که بر روی نقاط مختلف بدن فیلمبردار نصب شده است به حداقل ممکن میرسد . این وسیله در اندازه های گوناگونی برای دوربینهای هندی کم تا دوربین های حرفه ای ساخته شده است .

تصویربرداری از سوژه در حال حرکت

تغییرات نقطه دید دوربین

هنگام طراحی عمل دوربین ، کارگردان همیشه باید موظف باشد که حرکات دوربین به طور کامل نرم ، آرام و قابل اطمینان صورت گیرد. دوربین ،در حالی که نمای انتخاب شده را در قاب تصویر خود دارد ، می تواند به طور غیر محسوس به سوژه نزدیکتر شود و به اصطلاح بخزدعمل زوم کردن آرام لنز ، بسیار راحت تر از حرکت دوربین به جلو یا عقب است و شاید هم جایگزین مناسبی برای حرکت دوربین باشد . عقب کشیدن دوربین ، نیازمند مهارت تصویربردار است و باید بسیار مواظب بود که هنگام عقب کشیدن دوربین و بازتر شدن میدان دید لنز ، اشیای ناخواسته نزدیک به سوژه اصلی ، درقاب تصویر دیده نشوند . بویژه زمانی که سوژه خود متحرک است ، چرخیدن
به دورآن ( arching ) نیازمند تمرین بسیار است.

به خاطر داشته باشید که وقتی دوربین و سوژه ، هر دو در حرکتند ، همکاری و همراهی بسیار نزدیک این دو ، ضروری و اساسی است . بنابراین ، برای مثال ، سرعت راه رفتن بازیگر در زمان تمرین با دوربین ، باید با حرکت دوربین متناسب باشد.

آموزش فیلمبرداری بخش دوم

آموزش فیلمبرداری

شرح تصویر

۱ – سمت حرکت (عبور از صحنه)

(الف) بسرعت در عرض صحنه ( عمود بر محور دوربین )
(ب) به شکل مورب و مایل
(ج) حرکت از انتهای صحنه و مستقیم به سوی دوربین ( منطبق بر محور دوربین) که تا حدودی بیشتر طول خواهدکشید و ممکن است خسته کننده به نظر برسد.

۲ – زوایای مایل حرکت بین سوژه های با فاصله زیاد را ، می توان با حرکات مایل نسبت به محور دوربین پوشش مناسب داد .
۳ – از گرفتن تصاویر ناقص ( سر از تن جدا شده یا ..) بپرهیزید : تصویربرداران را از بلند شون یا نشستن بازیگرانتان آگاه سازید . در مورد ارائه تصاویر و آثار عجیب و غریب و باورنکردنی وخیالی آنها را راهنمایی کنید.

قوانین حرکتی دوربین

  1. برای حرکت دوربین علتی باید وجود داشته باشد وگرنه حرکت دوربین بی معنی جلوه می کند.
  2. همیشه اول سوژه حرکت کند سپس دوربین حرکت کند و در انتهای حرکت اول دوربین متوقف شود سپس سوژه متوقف شود.
  3. قبل از آغاز حرکت دوربین یک یا چندبار حرکت را تمرین کنید سپس اقدام به فیلمبرداری و حرکت کنید.
  4. قبل از حرکت دوربین ابتدا ، وسط و انتهای حرکت را مشخص کنید و فاصله ها را تنظیم و علامت گذاری کنید سپس فیلمبرداری را شروع کنید و به دستیارتان بسپارید که فوکوس را به موقع تنظیم کند.
  5.  حرکت دوربین در لنز تله سریعتر از لنز واید دیده می شود بنابر این باید در انجام حرکت به این موضوع توجه کنید و در هنگام فیلمبرداری با لنز تله آرام و نرم حرکت کنید.
  6.  در هنگام انجام حرکت تراولینگ یا دالی برای کاهش تکان های دوربین از لنز واید استفاده کنید.
  7. برای دوربین همیشه تکیه گاه مطمئنی ایجاد کنید.اگر روی سه پایه است آنرا محکم ببندید و اگر روی دست فیلمبرداری می کنید آنرا به طرز صحیح و محکم بگیرید.

چگونه دوربین را بچرخانیم

بیشتر افراد زمانی که فیلمبرداری میکنن و سپس ضبط میکنن پس از تماشای فیلم متوجه میشوند قسمت هایی که دوربین درحال چرخش بود واضح ضبط نشده اما در اینجا با روش صحیح چگونگی چرخاندن دوربین آشنا خواهید شد.
وقتی دوربین را میچرخانیم باید دوربین در یک سطح ثابت باشد اگر در دست مان هست تا جایی که میتوانیم باید از لرزش دست جلو گیری کنیم سپس با نرمی و سرعت خیلی کم دوربین را به هر طرف که میخواهیم بچرخانیم
موقع چرخش باید چشمان برروی مانیتور دوربین و دستانمان باشد اگر با این روش فیلمبرداری کنید همیشه موقع چرخاندن دوربین تمام تصاویر به خوبی و واضح ضبط خواهند شد. این گونه فیلمبرداری روش فیلمبرداری فیلمبرداران صدا و سیماست.

مقاله آموزش فیلمبرداری ادامه دارد…

پایان بخش دوم آموزش فیلمبرداری

منبع: episodefilm

آموزش جامع فیلمبرداری بخش اول
آموزش جامع فیلمبرداری بخش اول

آموزش جامع فیلمبرداری بخش اول

فیلمبرداری یکی ازحرفه هایی است که بسیار پیچیده ،فنی و توام با هنر است. امروزه دوربینهای دیجیتالی به مدد تکنولوژی های روز کار را بسیار آسان کرده است. فقط کافی است دوربین را روشن کرده و دگمه استارت را بزنیم. همه چیز به طور اتوماتیک تنظیم شده و تصویر روشن و واضحی را در روی نوار ویدیویی یا هارد دوربین ضبط خواهد کرد. هر چند که اگر برای اولین بار فیلمبرداری کنید ، هیجان زده خواهید شد. زیرا ثبت لحظات مهم و مورد نظر شما و بازبینی آنها احساس شور و شعف درشما ایجاد خواهد کرد. اما پس ازمدتی هیجانات اولیه فروکش کرده و واقع بینانه تربه تصاویر نگاه خواهید کرد دراین هنگام است که تصاویر شما چندان برایتان خوشایند نخواهدبود. یک فرق بزرگی را با فیلمهایی که در تلویزیون و سینمامی بینید احساس خواهید کرد. اگر آدم منصفی باشید قبول خواهید کرد که فیلمبرداری کارش فقط روشن و خاموش کردن دوربین نیست بلکه کاری است پیچیده ، فنی و حرفه ای است که اگر با همدیگر تلفیق شوند چیزی خلق خواهد کردکه اسم آن هنر فیلمبرداری است و صاحب آن حرفه را فیلمبردار ( فیلمبردار دوربین ویدیویی را تصویربردار مینامندکه به غلط ما نیز فیلمبردار می گوییم )

از چه چیزی فیلم بگیریم؟

اگر از آن دسته هستید که منتظر یک اتفاق خاص هستید تا دوربین خود را روشن کنید، مطمئن باشید انتظار برای وقت تلف کردن است. این شما نیستید که سوژه ای را به وجود می آورید. جریان زندگی در ” سوژه ” یافتن یک خانه ، محل کار ، در خیابان یا در ماشین ، همه و همه موضوع و سوژه هستند. همه چیز سوژه است، بستگی به نوع نگاه شما دارد. روزمره ترین اتفاق ها ، وقتی با عینک دیگری دیده شوند ، جالب و دیدنی می شوند. مهم تر از سوژه و موضوع ، شیوه ی پرداخته شدن به آن است. همواره مطمئن باشید هزاران چشم منتظرند تا آنچه که می بینید را، با آنها قسمت کنید. تکراری ترین و ساده ترین نکات ، با روایت شخصی شما جان می گیرند و متفاوت می شوند:

  • فرض کنید شب عید است . در روزنامه خوانده اید که کالاهای اساسی عید گران شده اند . در خیابان اصلی شهر متوجه می شوید که ترافیک مانند سال های گذشته نیست و در مقایسه با سال های کاسته شده است ” ترافیک شب عید ” گذشته از حجم . در افکار خود بین خبر روزنامه و کاهش تراکم ترافیک نسبت به سال های قبل ارتباط برقرار می کنید. چرا این ارتباط را با دیگران در میان نگذارید؟ کافی است دوربین خود را روشن کنید و با نشان دادن ترافیک خیابان و خواندن مطلب روزنامه، نظرتان را با مخاطب ویدیوتان در میان بگذارید .
  • وقتی در زمستان از تهران به شمال شهر نگاه می کنید، کوه ها را پوشیده از برف می بینید. در همین زمستان، گذر شما و دوستانتان به جاده های شمالی کشور، مثلا جاده چالوس، می افتد. هر چقدر در راه پیش می روید، از برفی که از مرکز تهران بر قله های البرز می دیدید خبری نیست. دوربین را روشن میکنید:  ” اگر از پشت پنجره خونتون، کوه ها رو نگاه می کنید و می بینید که برفیه… بدونید که دارین گول می خورید. من الان درست در دل کوه هستم و ایناها… همه چیز خشکه خشکه… ” به نظرتان همین روایت ساده هست یک گزارش جالب نیست؟ مطمئن باشید که هست.
  • تحولات در کشورهای عربی ، نقل محافل شده است. در پارک نشسته اید و وارد گفتگوی جمعی می شوید که مشغول بحث هستند. نظراتشان برایتان جالب است و جای دیگری آن را نشنیده اید. بعد از تمام شدن گفتگو می خواهید آن را با بقیه در میان بگذارید. دوربین موبایلتان را روشن می کنید، در پارک راه می روید و ضمن نشان دادن پارک، روی تصاویر صحبت می کنید و از خلاصه گفتگوها با آن جمع تعریف می کنید.

آموزش جامع فیلمبرداری

آموزش جامع فیلمبرداری

” سوژه ها ” عجیب و غریب نیستند. دغدغه های روزمره عمیق ترین سوژه برای پرداختن هستند. ساده ترین نکته ، روزمره ترین ” غرها ” ، گفتگوهای روزمره و زودگذر در دانشگاه، پارک یا تاکسی، جدیدترین تب و تاب ها و…  می توانند سوژه یک گزارش ویدیویی شهروندان خبرنگار باشند.

مهم نیست از چه فیلم می گیرید، مهم این است که بدانید که این نگاه شماست که موضوعات را جذاب می کند. مهم این است که بدانید هر چه که با دوربین تان ثبت می کنید برای بینندگانی که در محل حاضر نبودند جذاب و جالب است. مهم این است که بدانید محصول کارتان هر چه باشد، حتما بیننده خود را پیدا می کند. آنچه که به عنوان نمونه در بالا آورده شد، هسته ی گزارش از موضوعات روزمره و پیش و پا افتاده است. به همین سادگی گزارشی اولیه ساخته شد. در درس های بعدی یاد خواهیم گرفت که چگونه گزارش اولیه را به یک گزارش پخته تر تبدیل کنیم .
با پروراندن روحیه کنجکاو، پرسشگر و خلاق، ناخودآگاه همیشه آماده هستید تا از ساده ترین موضوعات ” سوژه “، بیافرینید. آنوقت است که راضی نمی شوید حتی یک لحظه دوربینتان را (از دوربین گوشی تلفن همراه »  « تا دوربین های حرفه ای تر) زمین بگذارید. اولین تاثیر چنین عادتی این است که در صورت رخداد ناگهانی حادثهای پیش رویتان، همیشه وسیله ثبت و ضبط کردنش را با خود به همراه دارید، ارزشش را می دانید و آن را ثبت می کنید.

با چه فیلم بگیریم؟

” مطمئن ترین پاسخ به این پرسش است !” همه چیز .
مهم به تصویر کشیدن ” ایده ای ” است که در ذهن تان شکل گرفته. فرقی نمی کند با دوربین گوشی تلفن همراه تان فیلم می گیرید یا با حرفه ای ترین دوربین ها. اهمیت با محصولی است که در جا تولید می کنید. چنین رویکردی باعث می شود تا تعداد محصولاتتان زیاد بشود و فاصله ی ” تراوش ایده در ذهن ”  یا  ” روی دادن یک حادثه ” و ” به تصویر کشیده شدنش ” ،  بسیار کوتاه باشد. چنین طرز تفکری یک سود دیگر هم دارد: پس از مدتی وقتی مطمئن می شوید از هر ” چیزی “می توانید سوژه ای برای به تصویر کشیدن پیدا کنید، نا خودآگاه به سمت ” همواره حرفه ای تر بودن ” پیش می روید. این روند باعث می شود تا پس از مدتی همواره آماده ی فیلمبرداری باشید و همیشه بهترین و کاربردی ترین وسیله را همراه داشته باشید .

گاهی اتفاقات چنان غیر منتظره روی می دهند که فرصت برنامه ریزی قبلی ندارید. خودتان کدام را ترجیح می دهید: چون دوربین حرفه ای ندارید، سوژه یا اتفاق را از دست بدهید یا روایت گر اتفاقی باشید که دوربین شما تنها شاهد آن است؟

 

مطالب بیشتر: فیلمبرداری با کرین   فیلمبرداری از سوژه متحرک    زاویه دوربین

آموزش جامع فیلمبرداری

آموزش جامع فیلمبرداری

نکته قابل تامل تر اینجاست که همیشه همراه داشتن دوربین حرفه ای حسن به شمار نمی آید. گاهی یک دوربین کوچک یا دوربین موبایل، بهتر از یک دوربین حرفه ای می تواند حقایق و ایده ها را ثبت کند. برای دوربین های حرفه ای سخت تر است تا ایده ای را در جا ثبت کنند (مثلا شاید بیش از نیم ساعت زمان ببرد تا یک دوربین حرفهای، نصب و آماده ی فیلمبرداری از یک صحنه شود) اما دوربین های غیرحرفه ای تر ( مانند دوربین موبایل یا دوربین های کوچک عکاسی ) بسیار سریع تر آماده فیلمبرداری و ثبت و ضبط می شوند (فاصله ی اراده برای فیلمبرداری تا شروع آن فقط فشار یک دکمه است). اگر از یک فیلمبردار حرفه ای حسن یک دوربین غیرحرفهای را سوال کنید، این پاسخ را می شنوید: عملکرد دوربین های غیرحرفه ای به عملکرد چشم نزدیک تر است، یعنی تصاویر روزمره و واقعی تری که رویت می کنند بیشتر از دوربین های حرفه ای است که در بیشتر موارد مجبور هستی برای تصویربرداری با آنها، تدارک ببینی.

دوربینی تهیه کنید که حداقل :

  • به فرمت های رایج، تصویر را ضبط کنند. حداقل کیفیت مطلوب را فایل هایی با فرمت MP4 دارند. این فایل ها در عین با کیفیت بودن، کم حجم هستند، به سرعت منتقل می شوند و روی اکثر پخش کننده ها نیز پخش می شوند .
  • کیفیت ضبط صدای مناسب داشته باشد. معمولا دوربین هایی که حداقل کیفیت خروجی شان حداقل MP4 است، کیفیت خوب ضبط صدا بر روی تصاویر را دارند (بعضی گوشی های قدیمی تر با کیفیت ۳ GP تصاویر را ضبط می کنند که چندان مطلوب نیست)
  • انتقال تصاویر از آنها به کامپیوتر یا مستقیم بر روی اینترنت آسان باشد . دوربین ها یا گوشی های تلفن دوربین داری که با کابل های نامتعارف به کامپیوتر متصل می شوند، معمولا دردسرساز هستند. رایج ترین اتصال، USB است که همه جا در دسترس است .
  • قابل حمل و حتی مخفی کردن باشند. مثلا در مواردی خاص (مانند اعتراض های خیابانی) گوشی های تلفن همراه کاراتر هستند. چون در صورت لزوم، پوشش و توجیه کافی برای حمل شدنشان وجود دارد زیرا دلیل به همراه داشتن یک تلفن همراه قابل توجیه تر از مثلا یک دوربین عکاسی است؛ تلفن همراه، برای حمل شدن است.

پایان بخش اول آموزش جامع فیلمبرداری

منبع: episodefilm